Vaření v páře zachovává v jídle živiny, dejte ale pozor na opaření

Většina jídel se v páře uvaří velmi rychle, takže jde i o úsporu času.Vaření v páře je opěvovaným způsobem přípravy pokrmů zejména pro vyznavače zdravého životního stylu. Výživoví poradci jej doporučují pro jeho schopnost zachovat pro naše tělo důležité látky, uživatelé pak také pro rychlost přípravy jídel. I vaření v páře však může představovat určitá rizika popálení, být si jich vědom a znát pravidla první pomoci při opaření tedy rozhodně není od věci.

První pomoc při opaření

V případě, že dojde při vaření v páře k nehodě, zachovejte klid a mějte na paměti hlavně na několik základních pravidel první pomoci při opaření.

  • Podobně jako u dalších typů popálenin je důležité v první řadě přerušit kontakt popáleného se zdrojem popálení.
  • Došlo-li k potřísnění popáleného i na částech těla zakrytých oděvy, snažte se tyto kusy oblečení odstranit.
  • Popálené / opařené místo začněte co nejrychleji chladit například tekoucí vodou z kohoutku. Další možností chlazení při první pomoci při opaření jsou obklady nebo ponoření do studené lázně.

Chlazení popáleného místa ano, ale...

Pokud došlo k popálení větší plochy, než je 5% tělesného povrchu popáleného, chlazení není na místě – může dojít dokonce i k podchlazení!

V ostatních případech se snažte chladit postižené místo co nejdéle je to možné - až několik desítek minut, v případě těžších popálenin pak do příjezdu zdravotníků. Na popálenou plochu nepatří zásypy, krémy či masti. Vzniknou-li popálením při vaření v páře puchýře, snažte se je zachovat – tj. nepropichujte je, ani jinak neodstraňujte. 

Proč je vaření v páře vlastně tak zdravé?

Není na tom nic složitého – vaření v páře je zkrátka šetrnější a umožňuje zejména zelenině neztrácet během tepelné úpravy takové množství vitaminů a minerálních látek, jako se tomu děje běžně při smažení nebo vaření. Potraviny jsou díky tomu zdravější, ale také chutnější a pro jejich přípravu není potřeba žádného přidaného tuku. Jako bonus jídla vařená v páře vypadají mnohem čerstvěji, než jejich klasicky vařené či jinak tepelně upravované varianty (protože jednoduše zdravější jsou). Uchovávají si mnohem více nejen z původní barvy, ale také tvaru – takže v páře vařená brokolice například stále vypadá jako brokolice, ne jako šedá hmota. Většina jídel se navíc v páře uvaří mnohem rychleji, takže jde svým způsobem i o úsporu času.

Způsoby vaření v páře

Způsobů vaření v páře existuje sice několik, všechna řešení ale fungují prakticky na stejném principu – rozdíl je pouze v „profesionalitě“ jejich provedení.

Profesionální parní hrnec

V uplynulých letech zažily boom takzvané parní hrnce, tedy speciální několikadílné nádobí určené pro vaření v páře. Parní hrnce přitom pracují na poměrně jednoduchém principu. Do spodní části se napustí voda, která se při varu odpařuje a prostupuje děrovaným dnem do horních částí parního hrnce, ve kterých jsou uloženy jednotlivé části pokrmů. Kondenzát, který vzniká srážením páry v horní části parního hrnce, stéká po stěnách zpět do spodní části. Výhodou profesionálního parního hrnce je zejména to, že se obvykle skládá z více pater, takže je v něm možné bez problémů připravovat několik jídel současně. Většinu typů profesionálních parních hrnců lze zapojit samostatně do zásuvky a pro přípravu jídla tak nepotřebujete sporák (tj. jedná se o samostatný elektrospotřebič, nikoli nádobí).

Klasický hrnec s nástavcem pro vaření v páře

Jednodušší variantou profesionálního parního hrnce je klasický (obvykle nerezový) hrnec, který lze použít buď samostatně na vaření ve vodě, nebo k němu připojit druhé perforované patro pro vaření v páře.

Parní trouba

Na opačném pólu, co se pořizovacích nákladů týče, jsou pak v případě vaření v páře takzvané parní trouby, za které však můžete utratit až desetkrát tolik, co za průměrný parní hrnec.

Obyčejný pařáček na knedlíky

Pařáček, napařovák nebo napařovací vějířek. To jsou jen některé z názvů pro nenápadného a skladného pomocníka do kuchyně, na kterém však většina hospodyněk ohřívá pouze knedlíky. Ale i takzvaný pařáček může poměrně jednoduše posloužit pro vaření v páře rozličných pokrmů, a to zejména v tom případě, když upravujeme pouze menší množství. Na vhodnosti použití starého dobrého pařáčku pro vaření v páře se shoduje také celá řada výživových specialistů, kteří razí heslo, že pro přípravu zdravé stravy není potřeba pořizovat si objemné a často i drahé speciální zařízení.

Při vaření v páře je nutné hlídat správné množství použité vody.

Vhodné množství vody při vaření v páře

Při kterémkoli z popsaných základních principů vaření v páře je dobré hlídat správné množství použité vody v hrnci. Při nalití nedostatečného množství může dojít i k poškození hrnce a po delší době i znehodnocení pokrmu, při použití nadměrného množství zase dojde ke styku upravovaného pokrmu s vařící vodou – a ne pouze s párou. U průmyslově vyráběných parních hrnců bývá často doporučené množství vody naznačeno, u klasických hrnců a alternativních metod je pak na každém, aby si množství vody vychytal sám v závislosti na konkrétních podmínkách (tloušťka dna hrnce, typ varné desky či sporáku...). 

Tip: Pokrmy připravované v páře je zbytečné předem solit či jinak ochucovat, protože pára tato ochucovadla doslova „spláchne“. Sůl či koření proto přidávejte až po uvaření.

Rizika při vaření v páře

Opaření horkou vodou

I při tak pro zdraví bohulibé činnosti, jako je vaření v páře, však může dojít k nepříjemným úrazům.  Podobně, jako u jiných typů vaření dejte pozor na převrhnutí celého hrnce a vylití tekutiny (vody). Pamatujte na to, že malé dítě, které je o několik desítek centimetrů menší než kuchař/ka, může být zvědavé na obsah hrnce, protože do něj nevidí, a při chvilce vaší nepozornosti na sebe snadno může celou nádobu převrhnout. Přestože je množství tekutiny používané pro vaření v páře mnohem menší, než při klasickém vaření, může mít její kontakt s (nejen) dětskou kůží za výsledek velmi nepříjemné popáleniny.

Opaření horkou párou

Další riziko při vaření v páře pak představuje samotná pára. Je proto důležité mít vždy plně pod kontrolou nejen bezpečné umístění hrnce a jeho zakrytí, ale také intenzitu plamene (a tím pádem intenzitu vytváření páry). Při manipulaci s hrncem plným páry nikdy nezapomeňte použít vhodné ochranné pomůcky, jako jsou rukavice

Od vaření v páře vás, vzhledem k jeho na zdraví blahodárným účinkům, rozhodně neodrazujeme. Nezapomeňte ale na dodržování bezpečnostních pravidel

První pomoc při opaření

V případě, že dojde při vaření v páře k nehodě, zachovejte klid a mějte na paměti hlavně na několik základních pravidel první pomoci při opaření.

  • Podobně jako u dalších typů popálenin je důležité v první řadě přerušit kontakt popáleného se zdrojem popálení.
  • Došlo-li k potřísnění popáleného i na částech těla zakrytých oděvy, snažte se tyto kusy oblečení odstranit.
  • Popálené / opařené místo začněte co nejrychleji chladit například tekoucí vodou z kohoutku. Další možností chlazení při první pomoci při opaření jsou obklady nebo ponoření do studené lázně.

Chlazení popáleného místa ano, ale...

Pokud došlo k popálení větší plochy, než je 5% tělesného povrchu popáleného, chlazení není na místě – může dojít dokonce i k podchlazení!

V ostatních případech se snažte chladit postižené místo co nejdéle je to možné - až několik desítek minut, v případě těžších popálenin pak do příjezdu zdravotníků. Na popálenou plochu nepatří zásypy, krémy či masti. Vzniknou-li popálením při vaření v páře puchýře, snažte se je zachovat – tj. nepropichujte je, ani jinak neodstraňujte. 

garant_logo
Norske-fondy_Logo

Od roku 2004 Norské fondy v České republice podpořily množství zajímavých projektů za více než 6 mld. Kč

logo_MZCR
LCZ_clen-PHC
MHC-logo-bgwhite
autocont-logo

O projektu

Internetový portál vznikl díky projektu Poradenské centrum a podpora dětí a mladých lidí po úraze popálením podpořeného grantem z Norských fondů 2009-2014 v rámci Programu CZ11 „Iniciativy v oblasti veřejného zdraví“.

Cílem projektu je vybudování služeb, které mají zmírnit či vyloučit negativní následky úrazu popálením u dětí a mladých lidí a začlenit je zpět do běžné společnosti. Součástí projektu je osvěta a primární prevence tohoto typu úrazu.

 

celý článek